Türk tiyatrosunun değerli isimlerinden Şahika Tekand, T24’e verdiği röportajda sinema ve televizyona dair samimi açıklamalarda bulundu. 1997 yılında sinemayı bırakma kararını kesin bir kararla aldığını söyleyen Tekand, bu karardan sonra asla geri dönme isteği duymadığını belirtti.
“TÜRK TİYATROSUNDA SEYAHATİME DEVAM EDİYORUM”
Tiyatroya olan bağlılığını vurgulayan Tekand, 36 yıldır kendi tiyatro topluluğunda çalışmalarını sürdürüyor. Studio Oyuncuları çatısı altında yetiştirdiği oyuncularla milletlerarası bir saygınlık kazanan Tekand, sanatsal anlatımında tiyatroyu ön planda tutuyor.
“ZEUS’UN NEREDEYSE VEFATI VE DÜNYAYA GÖNDERME”
Tekand’ın yazıp yönettiği “Ölüyor mu Ne?” isimli oyun, 28. İstanbul Tiyatro Festivali’nde prömiyerini yapacak. Oyunda mitolojik bir karakter olan Zeus, sonunun geldiğini anlamayan başkanlara bir göndermeyle sahnede. Tekand, oyunun temel maksadının kozmik bir bildiri vermek olduğunu belirtiyor.
“ÇAĞDAŞ TİYATRODA SEYİRCİ İLGİSİ KESİLMEDİ”
Tekand, tiyatronun konut ortamından uzaklaşma gerekliliğine dikkat çekiyor. 37 yıldır sahneledikleri oyunlara seyirci ilgisinin kesilmediğini vurgulayan sanatçı, tiyatronun seyirciye bir sanatsal macera sunduğunu belirtti.
“SANAT İNSANI PAHALAR TAŞIMALI”
Ece Dizdar ve yakınlık koordinatörü Ece Türkmut Dere’nin başlattığı yakınlık koordinatörlüğü pratiğine dair görüşlerini paylaşan Tekand, sanatta insani kıymetlerin ön planda tutulması gerektiğini söz etti. “Eğer bir yakınlık koordinatörüne gereksinim varsa orada sanattan çok satılacak eser üretmek vardır” dedi.
“YERLİ DİZİ VE SİNEMA İZLEMİYORUM, TİYATRODA KALMAYI TERCİH EDİYORUM”
Şahika Tekand, yerli sinema ve dizi dalına ilgisiz olduğunu ve İngiliz-İskandinav polisiyelerine ilgi duyduğunu lisana getirdi. Sinemayı neden bıraktığını açıklarken, tiyatroda kendini daha sanatsal tabir edebildiğini belirten Tekand, yeni projelerinin tiyatro ile sonlu kalacağını söz etti. Tekand, “Hiçbir dizide ve hiçbir partner ve hiçbir yönetmen” diyerek dizi ve sinema kesiminde mesleğinin olmayacağını söyledi.
SİNEMAYI NEDEN BIKRATI
Şahika Tekand televizyon ve sinema oyunculuğunu hiç özlemediğini söyledi. Tekand bahisle ilgili, “Ben sinema ve televizyonu 1997’de çok kesin bir karar vererek bıraktım. Hiç özlemiyorum ve merak etmiyorum. Tiyatroyla, hele canlı olandan, hatta Instagram’da var olmazsa adeta var olmamış olacak olan kendi canlılığından ve gerçekliğinden koparılmış bu günün çağdaş seyircisine ulaşacak teatral anlatımın araştırılması ve sahne üzerinde başarılması üzere sıkıntı ancak bir o kadar da baştan çıkarıcı bir sanatsal anlatımla uğraşırken diğer bir sanatsal tabir biçimini neden isteyim ki?” diye açıklamada bulundu. Ünlü oyuncu Tekand tiyatroyu tercih etmesinin sebebini baştan çıkarıcı sanatsal anlatım olarak nitelendirdi.
ŞAHİKA TEKAND KİMDİR
Şahika Tekand, 1959 doğumlu Türk tiyatro ve sinema sanatçısıdır. Oyun müellifi, direktör, eğitmen ve ışık dizayncısı olarak çok istikametli bir mesleğe sahiptir. Tekand, Hukuk Fakültesi’ndeki eğitimini yarıda bırakarak, Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Tiyatro Anasanat Kolu Oyunculuk Bölümü’nden mezun oldu ve bu alanda doktora yaptı.
Sanat hayatına 1984 yılında tiyatro ve sinema oyunculuğuyla adım atan Tekand, Dostlar Tiyatrosu üzere topluluklarda çalışarak ve çeşitli sinema sinemalarında rol alarak tecrübe kazandı. 1988 yılında kendi oyunculuk stüdyosunu “Studio” ismi altında kurdu. 1990 yılında eşi Esat Tekand ile birlikte bu stüdyonun ismini “Studio Oyuncuları” olarak değiştirdi ve burada birçok ünlü oyuncunun yetişmesine katkı sağladı. Bu toplulukta sahnelenen oyunların direktörlüğünü üstlenirken, birebir vakitte farklı üniversitelerde oyunculuk eğitimi vermeye devam etti.
Tekand, yaklaşık 20 yıllık çalışmaları sonucunda geliştirdiği “Performatif Sahneleme ve Oyunculuk Yöntemi” isimli yaklaşımıyla tanınmaktadır. Bu tekniği ayrıntılandırdığı bir kitap üzerinde çalışmakta olup, sistem hakkında araştırmalar devam etmektedir.
İÇİNDE BULUNDUĞU EN ÖNEMLİ TİYATRO PRODÜKSİYONLARI
- GALILEO GALILEI (oynadı) / Yazan: Bertolt Brecht / Yöneten: Genco Erkal / DOSTLAR TİYATROSU/[1984-85]
- MUTLU GÜNLER (oynadı ve yönetti) / Yazan: S. Beckett / STUDIO OYUNCULARI/[1992]
- BEŞ KISA OYUN (oynadı ve yönetti) / Yazan: S. Beckett / STUDIO OYUNCULARI/[1993]
- GERGEDANLAŞMA (oynadı, yönetti ve yazdı) / Yazan: Şahika Tekand / STUDIO OYUNCULARI/[1994]
- OYUN SONU (yönetti) / Yazan: S. Beckett / STUDIO OYUNCULARI/[1998]
- GİT GEL DOLAP (yönetti) / Yazan: H. Pinter / STUDIO OYUNCULARI/[1998] OYUN(CU) (oynadı, yönetti ve yazdı) / Yazan: Şahika Tekand / STUDIO OYUNCULARI/[2000]
- THE DAYS BEFORE (oynadı) / Yöneten: Robert Wilson/[2001]
- OİDİPUS NEREDE? (oynadı, yönetti ve yazdı) / STUDIO OYUNCULARI/[2002]
- OİDİPUS SÜRGÜNDE (yönetti ve tekrar yazdı) / STUDIO OYUNCULARI/[2004]
- EVRİDİKE’NİN ÇIĞLIĞI (oynadı, yönetti ve yazdı) / STUDIO OYUNCULARI/[2006]
- KARANLIK KORKUSU (oynadı, yönetti ve yazdı) / STUDIO OYUNCULARI/[2008]
- 10 ADIMDA UNUTMAK (ANTİ-PROMETHEUS) (yönetti ve yazdı)/STUDIO OYUNCULARI/[2010]
OYUN (yönetti) / Yazan: Samuel Beckett / İSTANBUL KENT TİYATROLARI [2012] - GERGEDANLAŞMA 2.014 (oynadı, yönetti ve yazdı) / STUDIO OYUNCULARI [2014]
- GODOT’YU BEKLERKEN (yönetti) / Yazan: Samuel Beckett / STUDIO OYUNCULARI [2016]
OYUN (yönetti) / Yazan: Samuel Beckett / STUDIO OYUNCULARI [2017] - İO (oynadı, yönetti ve yazdı) / STUDIO OYUNCULARI [2019]
- AŞINMA (yazdı ve yönetti) / STUDIO OYUNCULARI [2021]
FİLMOGRAFİ
- Akrebin Seyahati / Direktör: Ömer Kavur [1997]
- Yengeç Sepeti / Direktör: Yavuz Özkan [1994]
- Batık Aşklar Müzesi / Direktör: Adnan Azar [1994]
- Sarı Tebessüm / Direktör: Seçkin Yaşar [1992] “En Düzgün Bayan Oyuncu – Özel Heyet Ödülü” Ankara Sinema Festivali
- Kurt Kanunu / Direktör: Ersin Pertan [1991]
- Yıldızlar Gece Büyür / Direktör: Okan Uysaler [1991]
- Ekran Aşıkları / Direktör: Ömer Uğur [1989]
- Ahi Evran / Direktör: Aytekin Çakmakçı [1989]
- Sessiz Fırtına / Direktör: Oğuz Yalçın [1989]
- Yedi Uyuyanlar / Direktör: Zafer Par [1988]
- Gece Seyahati / Direktör: Ömer Kavur [1987]
- Kara Sevdalı Bulut / Direktör: Muammer Özer [1987]
- Afife Jale / Direktör: Şahin Kaygun [1987]
- Bir Avuç Gökyüzü / Direktör: Ümit Elçi [1987]
- Su da Yanar / Direktör: Ali Özgentürk [1987]
- Anayurt Oteli / Direktör: Ömer Kavur [1987]
- Kadının İsmi Yok / Direktör: Atıf Yılmaz [1987]
- Adı Vasfiye / Direktör: Atıf Yılmaz [1985]
- Dost Eller / Direktör: Faruk Kalkan [1982]